Er is een Joods gezegde waarin iemand de ander “veel personeel toewenst”. Niet positief bedoeld, integendeel je wenst daarmee de ander vooral allerlei onvriendelijks toe, gedoe, sores, last, et cetera. Gek om daar misschien een blog over het nut en de noodzaak van HR mee te beginnen? Nee hoor, helemaal niet.
Bij startende, veelal MKB, bedrijven, ook in de wereld van nu waar flexwerken, zzp, deeltijd en samenwerken steeds meer gemeengoed zijn, betekent meer of veel personeel toch vaak een teken van groei. En daar is dus juist niets mis mee, dat is juist fijn. Wat wel van belang is dat je in die groei onderkent wanneer je niet in de valkuil van “ik wens je veel personeel” gaat vallen. Want dan doet het zeer. En dat is wel iets om alert op te zijn, want hoe bouw je gezond en stevig en praktisch human resource management, wanneer doe je wat en wanneer doe je wat ook (nog) niet? Deze vragen komen we vaak tegen in onze consultancy.
Als je klein begint, of alleen als ondernemer of met een aantal ondernemers samen of met een enkele werknemer, is het logisch dat je de zaken allemaal zelf regelt. Je laat je adviseren in de administratieve zaken zoals de loonadministratie, de belasting, vrije dagen en pensioen. Misschien laat je je hier zelfs in ondersteunen.
Er komt van alles bij kijken en in het begin is dat nog best te doen of sommige zaken richt je nog niet in. Alert zijn op waar je hier in Nederland verplicht toe bent is natuurlijk wel van belang, maar lang leve internet en de collega’s, hier kun je snel je weg in vinden.
Het gaat je voorspoedig, je groeit, je neemt mensen aan, je huurt mensen in, je hebt wellicht een eerste manager of meerdere managers of je wilt geheel in de geest van de tijd zorgen dat de teams van professionals samen zorgen voor de activiteiten, zelf organiseren. Voor je het weet kom je op diverse manieren in aanraking met organisatie- en mens-vraagstukken.
Inmiddels is misschien je assistent degene die de meeste HR-zaken regelt of heb je iemand gevraagd om dit soort zaken naast andere activiteiten op te pakken en een deel doe je nog zelf. We komen vaak bedrijven tegen waar iemand werkt die én de secretariële rol doet én de inkoop én de communicatie én HR-zaken regelt én de lonen én vakanties én het ziekteverzuim administreert en soms zelfs nog meer boeiende combinaties.
Niets mis mee, logisch in bepaalde fase van groei en ontwikkeling van je bedrijf. Maar er is een moment waarop het niet genoeg meer blijkt te zijn en vaak merk je dat net te laat.
Of doordat het aantal mensen wat het betreft inmiddels zo gegroeid is dat er zoveel en verschillende vragen zijn dat je het eigenlijk in je eigen bedrijf niet goed meer kunt opvangen en beantwoorden en merkt dat je hiervoor adviseurs gaat inhuren.
Of doordat je, en dat is soms echt vervelend, kostbare fouten maakt, in contracten en/of in afspraken.
Of doordat je merkt dat je eigenlijk meer wilt dan alleen die administratieve kant, dat je medewerkers of mensen die je inhuurt eigenlijk ook meer willen dan die meer ondersteunende rol die iemand er tot die tijd naar beste eer en geweten heeft opgebouwd.
Het kan zijn dat dat het moment is dat je ervoor kiest een HR-professional in dienst te nemen of in te huren. Het kan ook zijn dat het dan juist heel ok is om diegene die met hart en ziel de laatste tijd HR al wat gevormd heeft de gelegenheid te geven om zich verder te ontwikkelen tot een echte HR Partner in Business. Waarmee je ook gelijk laat zien dat je durft te investeren. Dat je nadenkt over instroom en ook over doorstroom. Een belangrijk signaal om aan je organisatie te geven; dat er mogelijkheid is om je te ontwikkelen, dat je mee kunt groeien met het bedrijf. En dat je de moeite waard bent om in te investeren. En niets zonder welbegrepen eigen belang. Immers in een bepaalde fase van groei en ontwikkeling van je bedrijf kun je niet meer zonder een HR Partner in Business. Iemand in je team die met kennis van zaken een deel van de taken, mens gerelateerde organisatievraagstukken als opleiding, doorstroom, uitstroom en recruitment uit handen kan nemen. Die snapt waar het HR-vak overgaat en snapt waar het in het bedrijf over gaat.
En wat we ook weten is dat die persoon die kennis wil opdoen en actief wil zijn en blijven in het werk. Dus niet een hbo-opleiding gaat doen, nog los van de kosten, maar vooral praktisch en effectief wil werken en leren met experts uit de praktijk en collega’s.
Flow2Move heeft de leergang Praktisch Human Resource Management speciaal ontwikkelt voor die medewerker die al HR-werkzaamheden doet en hier juist niet specifiek voor is opgeleid en zich wel graag wil ontwikkelen naar een volwaardig HR Partner in Business. Een leergang gedurende 10 maanden, met experts uit de praktijk, interessante cases, leuke en uitdagende werkvormen en veel actualiteit.
Wij bij Flow2Move houden van human resource management, zien er de toegevoegde waarde van in binnen bedrijven en zien en weten ook hoe je het praktisch en lekker normaal kunt houden. Tevreden medewerkers, tevreden klanten, wij weten dat die volgorde werkt. Of wat dacht je van topmedewerkers, topklanten?
Top HRM, topmedewerkers, topklanten? Jazeker. Investeren in je mensen en in jezelf is altijd de moeite waard. HR is geen kostenpost, HR is een investering die zich terugverdient.
Dus, als jij die medewerker bent die inmiddels HR werk doet en HR-professional wil zijn, meld je aan. En als je als directeur herkent dat je die medewerker die al HR-werk doet nog meer tot zijn recht kan laten komen als hij ook de ins en outs van het vak op een leuke en energieke manier kan op doen die direct toepasbaar is in het werk, laat deze kans dan niet liggen.
Leergang Praktisch Human Resource Management. Meer dan de moeite waard en dan wensen we je zeker veel personeel.
De fasen van groei in een bedrijf zijn ooit door Greiner weergegeven, we komen er graag meer over toelichten.
Kijk bij Leergang Praktisch Human Resource Management voor meer informatie over de leergang.