Teamontwikkeling juist in deze tijd is een must.
De vraag zou ook kunnen zijn, hoe verklein ik de afstand met mijn teams en de teamleden. Immers afstand is hoe dan ook meestal geen factor van succes. Tenzij je met elkaar heel goed hebt afgestemd hoe je de fysieke afstand, want daar praten we nu over door de RIVM richtlijnen en effecten van de Corona-crisis overbrugt door andere elementen in contact toe te voegen of elementen te veranderen zodat je contact hebt en houdt met je team.
Coachen van een team op afstand is niet veel anders dan het coachen van een team zonder die fysieke afstand. Het vraagt wel dat je je bewust bent van wat je doet en hoe je het inzet. En ook dat je je bewust bent of je wel coacht of eigenlijk heel directief nu de zaken met je team bespreekt. In een crisissituatie is dat laatste soms heel functioneel en dienend aan het weer structuur en houvast brengen, maar geen duurzaam model voor goed samenwerken.
Hieronder een aantal aandachtspunten die maken dat je een duurzame vorm van contact en samenwerken stimuleert, ook als er fysiek meer afstand is of teams niet meer allemaal regelmatig bij elkaar zijn.
- Zorg dat je bijeenkomsten met je teams organiseert en bijeenkomsten die er normaal gesproken waren in stand houdt, maar dan in een andere vorm. Structuur geeft vertrouwen dat het werk ook gewoon doorgaat en zorgt voor verbinding
- Maak onderscheid tussen “social hours” en reguliere e-meetings over operationele zaken. Geef ook ruimte aan social hours als een vrijdagmiddagborrel of een koffiemoment, of een bring you own lunch-meeting, Deze meetings zijn ook belangrijk en zorg dat je er als leidinggevende ook af en toe bent.
- Wees altijd helder over het doel van een meeting. Waarom ben je bij elkaar?
- Spreek aan het begin van een werk-meeting een aantal gedragsregels met elkaar af, microfoon uit, camera aan, melden als je wilt spreken, chat gebruiken voor aanvullende vragen.
- Zorg als in een reguliere vergadering dat niet jij veel aan het woord bent, maar geef andere de vloer, nodig uit, laat voorbereiden, en acteer als een regisseur ipv een directeur. Stel vragen en (bege)leidt de discussies.
- Een check in om even te kijken hoe iedereen erbij zit aan het begin, zodat je eventuele emoties ook kunt laten benoemen, wees ook helder dat je die in de meeting niet oplost, maar het mag er wel zijn.
- Doet zich een probleem voor met een medewerker, kijk of het team dit zelf ziet en kan oplossen, zo niet haal het dan van tafel in de meeting.
- Blijf naast de reguliere meetings ook in gesprek met de teamleden, zoals je ze normaal even in de gang zou tegenkomen of even zou bellen doe dit nu ook.
Wees net als in fysieke ontmoetingen ook alert op de groepsdynamiek. Wie praat wel, wie niet. Zijn er subgroepen, wie verzet zich tegen wie en wees alert op het appèl op jou als leider. Als je je teams vanuit hun eigen verantwoordelijkheid wilt laten werken blijf die verantwoordelijkheid dan stimuleren. Leer op je handen zitten, vooral je oren en ogen te gebruiken en minder de mond en wees je bewust dat je non-verbaal, net als dat van je teamleden overigens, boekdelen spreekt. En maak het naast functioneel ook vooral leuk en energiek, juist in de combinatie van verschillende ontmoetingen. Laat zien dat je het soms ook lastig vindt en laat zien dat je er ook trots op bent en geniet van hoe jullie dit SAMEN zo organiseren. Wees echt, oprecht en open.