Ben jij of heb jij straks de nieuwe hr adviseur van de toekomst?
De wereld is in transitie en dat geldt ook voor rol van HR binnen bedrijven. De snelheid waarmee dit gepaard gaat is ongekend. De omgeving waarin we werken en daarmee de HR-omgeving is in anderhalf jaar compleet anders geworden. Medewerkers die meer thuis aan het werk zijn en niet meer fysiek aanwezig zijn op de werkplek. We kennen de voordelen inmiddels, medewerkers hebben minder reistijd, worden in het algemeen minder afgeleid. Tenminste als je het thuis op een prettige manier kunt inrichten. Natuurlijk zijn we ook bekend met de nadelen, ze missen de sociale interactie met hun collega’s en ook voor een leidinggevende is het anders als het gaat om het zoeken naar verbinding en zicht hebben op hoe het gaat. De leidinggevende heeft minder contact en als er contact is dan is het met name functioneel, meer gericht op dat wat moet besproken worden en de hardskills van het werk. De zoom-uitjes en borrels waren een poosje leuk, het vraagt weer om een nieuwe creatieve insteek hoe we met elkaar de hybride werkvorm inrichten. Hoe is dat dan voor de HR-adviseur, hoe geef je invulling aan werkgeluk en motivatie en blijf je dichtbij?
De huidige personeelsinformatiesystemen zijn zodanig geavanceerd dat het maken en invoeren van contracten en salarisadministratie steeds eenvoudiger wordt. Werven van personeel doen we meer en meer met inzet van een recruiter, of je laat een recruitmentpartij dit voor je organiseren. Want het werven van nieuwe medewerkers is niet zo eenvoudig meer. Veel vraag weinig aanbod en nog niet zo eenvoudig om het juiste kanaal te vinden. Bovendien moet je er eigenlijk dagelijks mee bezig zijn, anders mis je de boot. Sociale media heeft het snel en ook vluchtiger gemaakt. En nu de stap door naar hybride werken. Makkelijk gezegd, hoe gedaan is nog een zoektocht met elkaar. Wat past dan bij wie en bij de organisatie.
De praktijk van HRM
In de praktijk ervaar je meer en meer dat Hr haar werkgebied verplaatst naar het onboarden van nieuw personeel en zich bezighoudt met de wet- en regelgeving op het gebied van Hr. Maar met een leuke app of game is ook het onboardingproces steeds dynamischer en aantrekkelijker geworden, jij leert de kandidaat en zij leren het bedrijf kennen. En advisering wet- en regelgeving wat zeker een belangrijk aspect is kun je tegenwoordig ook gemakkelijk inkopen, zodat je up to date blijft. Wat dan nog wel, vitaliteit, werkgeluk, verzuim en careerplanning en alles wat hiervoor nodig is als bijvoorbeeld een functiehuis en strategisch personeelsplan. Kenmerk van dit alles is dat als je het up to date wilt hebben, je snel wilt kunnen schakelen en diverse interventies eenvoudig kunt inzetten. De berg aan data die je keurig AVG proof opslaat, wil je vooral gebruiken voor ontwikkeling van mensen en van het bedrijf. En zo geschiedt de nieuwe rol als chief behaviour officer (CBO) is geboren.
Als Flow2move zien wij dat er een opmars is in interim hr diensten binnen bedrijven. De professionals die je helpen een HR organisatie volledig autonoom, geoutsourced en geautomatiseerd kan laten opereren binnen bedrijven, flexibel, bij de tijds en aansprekend. Die helpen de hybride omgeving en de manier van werken in te richten. Daarin zien we een grotere focus op gedrag en het ondersteunen van ontwikkeling van mensen waardoor het management zich meer kan richten op de operatie. In Amerika kent men de term al, wij hebben onze eerste (chief) behavior officers al aan het werk.
Wat is een CBO?
In deze rol ben je gericht op de gedragswetenschap. Hoe mensen zich gedragen binnen organisaties en dat wordt steeds belangrijker. De huidige manager is veelal operationeel en functioneel bezig en zijn/haar span of control om ook nog oprecht aandacht te geven aan competenties, gedrag, talent, motivatie, ontwikkeling is beperkt. Het is niet altijd een kwestie van niet willen maar vooral het niet kunnen qua tijd die er in een week zit en een toename in het parttime werken ook in een management functie. Doordat managers meer op afstand werken met hun medewerkers maakt dat het helpt om verder te focussen en ondersteunen op dit gebied. Het welzijn van de medewerker is essentieel om de continuiteit en groei binnen de organisatie te bestendigen. Om dit energiek en goed uit te voeren vraagt het meer aandacht dan medewerker en manager er vaak samen aan kunnen geven.
Wat doet een CBO?
De behaviour officer (BO)geeft hier het antwoord op. Als een casemanager bij langdurig verzuim, gericht op integratie en specifiek ondersteunend, is deze persoon er dan nu juist specifiek voor ontwikkeling en gaat de rol verder dan alleen het welbevinden van medewerkers. Deze adviseur is on- en offline beschikbaar en actief betrokken bij individuele medewerkers of teams. Voor management/directie breng je vanuit deze rol, informatie vanuit de data over hoe teams en mensen zich ontwikkelen. Daarom hebben wij een nauwe samenwerking met onze partner Hrmforce die deze ontwikkeldata voor ons beschikbaar stelt. Maar ook opleidingen als people analytics staan aan de basis van een verdere doorontwikkeling van deze functie en rol.
De behavior officer rol kun je ook actief inzetten voor ander zicht en ontwikkeling in het bedrijf. Door zich vanuit de gedragswetenschap te focussen op klantgroepen, type klanten, klantgedrag en hoe je hier als bedrijf op kunt inspelen. Dan is de BO ondersteunend aan marketing of sales of directie. Vanuit deze link is HR veel actiever betrokken in bedrijfsprestatie dan ooit en kan een waardevolle rol spelen in strategische keuzes. Daar waar beslissingen worden genomen zit HR vanuit diverse invalshoeken nadrukkelijker aan tafel. In de corona-crisis hebben we gezien dat een Outbreakmanagement team (OMT) het nodig had om ook gedragswetenschappers aan boord te halen, om beter in te schatten hoe een verandering gaat lopen en wat je kunt doen bijvoorbeeld met het wel of niet dragen van de mondkapjes.
Voor ons en bij onze klanten zien we dat er steeds meer behoefte is aan die onafhankelijke BO professional tussen management/directie en medewerker en tussen klant en organisatie. En kans voor de HR-adviseur, om op meerdere gebieden te adviseren en bij te dragen.
Hij/zij ondersteunt het management van de organisatie door data en eigen bevindingen en onderzoeken te combineren gefocust op hoe de medewerkers in elkaar steken en presteren. Daarbij kunnen zij ook een mediator rol bekleden als er een escalatie plaatsvindt tussen medewerker en manager. Een BO zal zich altijd neutraal opstellen en het gedrag van beide kanten observeren en toelichten. De BO is in staat om ook de context mee te wegen in wat er gebeurt. Hij/zij is de vertrouwenspersoon binnen de organisatie en is hij/zij zich bewust dat hij niet over de mensen praat maar met de mensen praat. Het is als ware de schaduwmanager die de menselijke gedragsprocessen stuurt waar nodig. Als cultuurdrager is hij/zij de hoeder en zal zich bemoeien met de waarden en normen binnen de organisatie. En als deze niet worden nageleefd ook ter sprake brengt. De BO kijkt door het systeem van organisatie en mensen heen en gebruikt hierbij data over ziekteverzuim, medewerkerstrevredenheid, klanttevredenheid, talentscan, development matrix, cultuurscan, 360 feedbacks, teamscan etc.
Hij/zij adviseert ook de business en gaat eventueel samen met marketing en communicatie in contact met de klanten van het bedrijf en bepaalt aan welke type persoonlijkheden de organisatie zijn of haar diensten levert. Voor elke type klant kan een aanpak worden bedacht die het type klant ook werkelijk raakt qua beleving. Hij/zij kan ook de teams die in direct klantcontact zijn trainen en coachen om situationeel op de diverse gedragingen van klanten te kunnen inspelen.
De BO heeft een belangrijke rol in de ontwikkeling van de medewerkers. Als coach zal hij/zij zich richten op de verdere ontwikkeling, of huurt specifieke coaching in. Vanaf selectie tot en met vertrek is de BO de gesprekspartner van de medewerker in nauwe samenwerking met de manager van de afdeling waar iemand toe behoort. Hij/zij volgt de medewerker en zal opgezette tijden meten en spreken over de voortgang op persoonlijk gebied.
Wat vraagt deze rol?
Deze rol vraagt een persoonlijkheid met;
*Een dosis lef
*En iemand die zich goed kan inleven in anderen
*Analytisch sterk is en communicatief vaardig
*Uiteraard goed kan luisteren en zich is bewust van de omgeving en hoe die inwerkt op mensenmgevingsbewust
*Heeft oog voor wat de markt nodig heeft en open voor kansen
Binnen de organisatie weet de BO wat speelt en is sensitief voor wat nodig is. Wij geloven in deze transitie. En we zien ook in de praktijk dat er op deze rol positief door bedrijven en huidige hr-adviseurs wordt gereageerd. Wij zijn daarom het initiatief gestart om de nieuw behavior officer van de toekomst te gaan op leiden en te voorzien samen met Hrmforce met de tooling die nodig is om deze functie te kunnen uitoefenen. Ook eens verder doorpraten over iemand die jouw organisatie op deze manier kan versterken of hoe jij je je als adviseur in deze richting kunt door ontwikkelen. Neem gerust contact op Michael Gijzenberg of mail naar info@flow2move.nl met als onderwerp BO.